محمد سریر: نگاه کلانتری به نویسندگی، انتقال تجربه از راه کاغذ و قلم بود نه خودنمایی

محمد سریر: نگاه کلانتری به نویسندگی، انتقال تجربه از راه کاغذ و قلم بود نه خودنمایی

دکتر محمد سریر در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، از دوستی طولانی‌اش با پرویز کلانتری گفت و افزود: شخصیت فردی و تجربیات او در هفت دهه فعالیت حرفه‌ای را در نشست‌های نخستین دریافتم. کلانتری از آن دسته هنرمندانی بود که تجربیاتشان امکان انتقال به نسل‌های بعدی را دارند و اصلاً برجستگی ادبیات ایران به دلیل انتقال نسل به نسل همین تجربیات در تاریخ ادبیات کشورمان بوده است.

وی در ادامه گفت: آنچه در شخصیت‌های مختلف در حوزه هنر و فرهنگ تمایز ایجاد می‌کند، وسعت جهان‌بینی و نگاه چندوجهی است که می‌تواند حتی در تخصص فرد اثرگذار باشد. بسیاری از کسانی که در حوزه هنرهای تجسمی به‌ویژه نقاشی کار می‌کنند، درزمینه ادبیات هم مطالعه و تخصص دارند و همین نکته می‌تواند در رشته تخصصی‌شان تحول ایجاد کند. از این طریق امکانات و ابزارهای تازه‌ای در اختیار هنرمند قرار خواهد گرفت تا در هنر خود از المان‌های دیگری هم بهره بگیرد.

 سریر درباره نگاه کلانتری در آثار هنری بیان کرد: نگاه پرویز در حوزه نقاشی به هنر بومی بود و تأثیرپذیری زیادی از جغرافیای ایران در کارهایش به چشم می‌خورد. تصویرگری کلانتری در دهه‌های گذشته، آموزه‌هایی برای جوانان داشت. امروز این روش می‌تواند پایه‌های اندیشه‌ورزی را در هنر معاصر ایجاد کند. برخی داستان‌های ویژه کودکان و نوجوانان در ذهن این نسل با تصویرگری‌های او باقی‌مانده و درواقع، کلانتری به آنها هویت بخشیده است. تأثیرگذاری تصویرگری کلانتری پا را از این هم فراتر می‌گذارد و امروز در خلاقیت جوانان عصر حاضر می‌توان تاثیر آن را دید.

رئیس هیات مدیره خانه موسیقی، مهربانی را از ویژگی‌های بارز مرحوم کلانتری دانست و تأکید کرد: مهربانی و بخشش ویژگی‌هایی بود که در شخصیت پرویز کلانتری وجود داشت. او تجربیاتی را که درزمینه شخصی زندگی و تخصصی یعنی نقاشی داشت با عشق و علاقه به دیگران منتقل می‌کرد.

این موسیقیدان در ادامه درباره آثار مکتوب پرویز کلانتری گفت: افراد زیادی علاقه دارند که منویات و اندیشه‌های شخصی‌شان را به تقریر در آورند اما نگاه کلانتری به نوشتن بر اساس این نگرش خودنمایانه نبود. نگاه او به نویسندگی، انتقال تخصص و تجربه، از طریق قلم و کاغذ بود. نوشته‌های او علاوه بر وجه آموزندگی که برای کودکان و بزرگسالان داشت، در ادبیات معاصر ایران درخشان بود.

سریر به شناخت لایه به لایه هنری آثار پرویز کلانتری اشاره کرد و دراین‌باره افزود: امیدم این است که راه او در شاگردان و هنرجویان علاقه‌مند به او، زایندگی داشته باشد. اطمینان دارم که ابعاد حضور او در جامعه هنری ایران به‌مرور و به‌صورت لایه به لایه در سال‌های پیش‌رو نشان داده خواهد شد و نسل جوان با بهره‌گیری از این ارزش‌ها با چشم‌اندازهای جدیدی کار خواهد کرد. تابلوهای نقاشی پرویز کلانتری وجه جهانی داشت و در گالری‌های امریکایی و اروپایی به نمایش گذاشته می‌شد. در آینده درباره ویژگی‌های هنری این تابلوها هم بیشتر خواهیم شنید.

محمد سریر: نگاه کلانتری به نویسندگی، انتقال تجربه از راه کاغذ و قلم بود نه خودنمایی

دکتر محمد سریر در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، از دوستی طولانی‌اش با پرویز کلانتری گفت و افزود: شخصیت فردی و تجربیات او در هفت دهه فعالیت حرفه‌ای را در نشست‌های نخستین دریافتم. کلانتری از آن دسته هنرمندانی بود که تجربیاتشان امکان انتقال به نسل‌های بعدی را دارند و اصلاً برجستگی ادبیات ایران به دلیل انتقال نسل به نسل همین تجربیات در تاریخ ادبیات کشورمان بوده است.

وی در ادامه گفت: آنچه در شخصیت‌های مختلف در حوزه هنر و فرهنگ تمایز ایجاد می‌کند، وسعت جهان‌بینی و نگاه چندوجهی است که می‌تواند حتی در تخصص فرد اثرگذار باشد. بسیاری از کسانی که در حوزه هنرهای تجسمی به‌ویژه نقاشی کار می‌کنند، درزمینه ادبیات هم مطالعه و تخصص دارند و همین نکته می‌تواند در رشته تخصصی‌شان تحول ایجاد کند. از این طریق امکانات و ابزارهای تازه‌ای در اختیار هنرمند قرار خواهد گرفت تا در هنر خود از المان‌های دیگری هم بهره بگیرد.

 سریر درباره نگاه کلانتری در آثار هنری بیان کرد: نگاه پرویز در حوزه نقاشی به هنر بومی بود و تأثیرپذیری زیادی از جغرافیای ایران در کارهایش به چشم می‌خورد. تصویرگری کلانتری در دهه‌های گذشته، آموزه‌هایی برای جوانان داشت. امروز این روش می‌تواند پایه‌های اندیشه‌ورزی را در هنر معاصر ایجاد کند. برخی داستان‌های ویژه کودکان و نوجوانان در ذهن این نسل با تصویرگری‌های او باقی‌مانده و درواقع، کلانتری به آنها هویت بخشیده است. تأثیرگذاری تصویرگری کلانتری پا را از این هم فراتر می‌گذارد و امروز در خلاقیت جوانان عصر حاضر می‌توان تاثیر آن را دید.

رئیس هیات مدیره خانه موسیقی، مهربانی را از ویژگی‌های بارز مرحوم کلانتری دانست و تأکید کرد: مهربانی و بخشش ویژگی‌هایی بود که در شخصیت پرویز کلانتری وجود داشت. او تجربیاتی را که درزمینه شخصی زندگی و تخصصی یعنی نقاشی داشت با عشق و علاقه به دیگران منتقل می‌کرد.

این موسیقیدان در ادامه درباره آثار مکتوب پرویز کلانتری گفت: افراد زیادی علاقه دارند که منویات و اندیشه‌های شخصی‌شان را به تقریر در آورند اما نگاه کلانتری به نوشتن بر اساس این نگرش خودنمایانه نبود. نگاه او به نویسندگی، انتقال تخصص و تجربه، از طریق قلم و کاغذ بود. نوشته‌های او علاوه بر وجه آموزندگی که برای کودکان و بزرگسالان داشت، در ادبیات معاصر ایران درخشان بود.

سریر به شناخت لایه به لایه هنری آثار پرویز کلانتری اشاره کرد و دراین‌باره افزود: امیدم این است که راه او در شاگردان و هنرجویان علاقه‌مند به او، زایندگی داشته باشد. اطمینان دارم که ابعاد حضور او در جامعه هنری ایران به‌مرور و به‌صورت لایه به لایه در سال‌های پیش‌رو نشان داده خواهد شد و نسل جوان با بهره‌گیری از این ارزش‌ها با چشم‌اندازهای جدیدی کار خواهد کرد. تابلوهای نقاشی پرویز کلانتری وجه جهانی داشت و در گالری‌های امریکایی و اروپایی به نمایش گذاشته می‌شد. در آینده درباره ویژگی‌های هنری این تابلوها هم بیشتر خواهیم شنید.

محمد سریر: نگاه کلانتری به نویسندگی، انتقال تجربه از راه کاغذ و قلم بود نه خودنمایی

موسیقی