بن‌کارت دانش‌آموزی انگیزه حضور در نمایشگاه را افزایش می‌دهد/ مردم در نمایشگاه به راهنمای فرهنگی نیاز دارند

بن‌کارت دانش‌آموزی انگیزه حضور در نمایشگاه را افزایش می‌دهد/ مردم در نمایشگاه به راهنمای فرهنگی نیاز دارند

معصومه انصاریان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: فضای عمومی نمایشگاه امسال از نظر وسعت، طراحی و ترکیب‌بندی خوب است و فضای مناسبی هم در سالن‌ها و بین غرفه‌ها وجود دارد که گسترش یافته است. اگر در دوره‌های قبلی نمایشگاه نمی‌شد در غرفه‌های کودک قدم زد و کتاب‌ها را دید اما حالا به راحتی می‌توان در غرفه‌های کودک و نوجوان قدم زد و به راحتی کتاب‌ها را ملاحظه کرد. همچنین غرفه کتاب‌های آموزشی از کتاب‌های ادبی و خلاقه جدا شده است و دیگر کتاب‌های ادبی تحت سلطه کتاب‌های آموزشی نیست و وجود کتاب‌های آموزشی مانعی برای فروش کتاب‌های ادبی محسوب نمی‌شود.

مردم به راهنمای فرهنگی نیاز دارند

دبیر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان ادامه داد: فروشندگانی که در غرفه‌ها حضور دارند باید اطلاعات کاملی درباره کتاب‌هایی که در غرفه‌ها عرضه می‌شود داشته باشند تا بتوانند مراجعه‌کنندگان را به خوبی راهنمایی کنند و کتاب‌های مورد نظر مخاطبان را به آنها معرفی کنند زیرا اغلب مخاطبان اطلاعاتی درباره کتاب‌هایی که هرکدام از ناشران در نمایشگاه عرضه می‌کنند ندارند و افرادی که در غرفه‌ها حضور دارند باید آنها را به نحو احسن راهنمایی کنند. به عنوان مثال در بازدیدی که از غرفه‌های مختلف کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب امسال داشتم، دیدم در برخی از غرفه‌ها غرفه آرایی به گونه‌ای است که مخاطب را به خود جذب می‌کند و از طراحی و رنگ‌های جذابی استفاده شده است. همچنین فروشنده‌ها و راهنمایان در غرفه‌ها با لباس‌های فرم مشخص از مراجعه‌کنندگان متمایز شده‌اند و به خوبی مخاطبان را راهنمایی کرده و کتاب‌ها را به آنها معرفی می‌کنند.

افزایش استقبال مخاطبان از سرای اهل قلم کودک و نوجوان
انصاری در بخش دیگری از سخنانش به سرای اهل قلم کودک و نوجوان اشاره کرد کرد و گفت: سرای اهل قلم کودک و نوجوان، امسال از نظر حضور مخاطبان در نخستین روز برگزاری نشست‌های تخصصی، خوب بود و فکر می‌کنم دلیل آن جایی بود که برای این سالن در نظر گرفته بودند؛ یعنی در ابتدای ورودی سالن‌های کودک و نوجوان. همچنین ازنظر برنامه‌ریزی برای نشست‌ها، خوشبختانه موضوعات خوب و قابل تأملی با نگاه آکادمیک به مباحث نظری ادبیات کودک برای بحث و تبادل نظر در نظر گرفته شده است، انتخاب سخنرانان نیز با برنامه‌ریزی صورت گرفته و سنجیده‌تر شده است و این سبب شده که نشست‌ها قابلیت استفاده بیشتری داشته باشند. البته کماکان مشکلاتی مانند گرمی هوا و کمبود امکانات وجود دارد. بنابراین نیاز است که برای بازدیدکنندگان مخصوصاً در سالن‌های کودک و نوجوان شرایط بهتری فراهم شود.

این نویسنده و منتقد ادبی درباره نحوه عرضه کتاب‌ها در نمایشگاه نیز گفت: به طور کلی نمایشگاه کتاب فضایی برای عرضه شدن کتاب‌هاست و باید اجازه دهیم ناشران کتاب‌های خود را عرضه کنند و انتخاب را به مخاطبان بسپاریم. اگر می‌خواهیم کتاب‌های شاخص و خوب در اختیار مخاطب قرار گیرد و از سوی مردم خوانده شود، باید ذائقه مخاطبان را ارتقا دهیم. بهبود ذائقه مخاطبان هم فقط با افزایش دانش و آگاهی آنها نسبت به کتاب‌ها از طریق معرفی ویژگی‌های کتاب مناسب، معرفی لیست کتاب‌های برگزیده و باکیفیت، برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب، برگزاری نشست‌های مختلف درباره مباحث نظری ادبیات کودک و همزیستی بین نهادهای مدنی و دولتی امکان پذیر می‌شود.

بن‌کارت دانش‌آموزی انگیزه حضور در نمایشگاه را افزایش می‌دهد
انصاری همچنین به طرح بن‌کارت‌های دانش‌آموزی اشاره کرد و گفت: به نظر من نفس ارائه بن‌کارت به مبلغ 50 هزار تومان برای دانش‌آموزان مثبت است و به آنها انگیزه می‌دهد که به نمایشگاه بیایند و کتاب‌ها را ببینند، چون آنها مطمئن هستند که به اندازه 50 هزار تومان می‌توانند کتاب بخرند و این مسئله به آنها اعتماد به نفس می‌دهد که می‌توانند به میل خودشان کتاب مورد نظرشان را انتخاب و خریداری کنند. این مسئله سبب می‌شود که بچه‌ها فرصت انتخاب داشته باشند. باید بگذاریم کودکان و نوجوانان خودشان کتاب موردنظرشان را برگزینند، نباید فرصت انتخاب را از بچه‌ها بگیریم، پدر و مادرها باید فقط آنها را همراهی کرده و به آنها مشورت دهند.

وی یادآوری کرد: دانش‌آموزان در مرحله نخست باید بدانند چه کتابی بخرند بعد از آن برای خرید اقدام کنند. در ابتدا باید لیست کتاب‌های مناسب و برگزیده از سوی نهادهای مدنی مانند انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و شورای کتاب کودک در اختیار بچه‌ها قرار گیرد و ویژگی کتاب خوب و مناسب برای آنها بیان شود و به کودکان فرصت بررسی و ارزیابی کتاب‌ها داده شود تا آنها بعد از تحقیق، کتاب مورد نظرشان را انتخاب کرده سپس با استفاده از بن کارت آن را خریداری کنند.

دبیر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان درباره توجه به مبحث مخاطب‌شناسی از سوی ناشران کودک و نوجوان در انتشار کتاب‌ها گفت: ناشران کتاب‌هایی را که می‌خواهند منتشر می‌کنند و این میزان استقبال مخاطبان است که تعیین می‌کند آن ناشر در انتخاب موضوع کتاب برای نشر موفق عمل کرده است یا نه.
 

بن‌کارت دانش‌آموزی انگیزه حضور در نمایشگاه را افزایش می‌دهد/ مردم در نمایشگاه به راهنمای فرهنگی نیاز دارند

معصومه انصاریان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: فضای عمومی نمایشگاه امسال از نظر وسعت، طراحی و ترکیب‌بندی خوب است و فضای مناسبی هم در سالن‌ها و بین غرفه‌ها وجود دارد که گسترش یافته است. اگر در دوره‌های قبلی نمایشگاه نمی‌شد در غرفه‌های کودک قدم زد و کتاب‌ها را دید اما حالا به راحتی می‌توان در غرفه‌های کودک و نوجوان قدم زد و به راحتی کتاب‌ها را ملاحظه کرد. همچنین غرفه کتاب‌های آموزشی از کتاب‌های ادبی و خلاقه جدا شده است و دیگر کتاب‌های ادبی تحت سلطه کتاب‌های آموزشی نیست و وجود کتاب‌های آموزشی مانعی برای فروش کتاب‌های ادبی محسوب نمی‌شود.

مردم به راهنمای فرهنگی نیاز دارند

دبیر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان ادامه داد: فروشندگانی که در غرفه‌ها حضور دارند باید اطلاعات کاملی درباره کتاب‌هایی که در غرفه‌ها عرضه می‌شود داشته باشند تا بتوانند مراجعه‌کنندگان را به خوبی راهنمایی کنند و کتاب‌های مورد نظر مخاطبان را به آنها معرفی کنند زیرا اغلب مخاطبان اطلاعاتی درباره کتاب‌هایی که هرکدام از ناشران در نمایشگاه عرضه می‌کنند ندارند و افرادی که در غرفه‌ها حضور دارند باید آنها را به نحو احسن راهنمایی کنند. به عنوان مثال در بازدیدی که از غرفه‌های مختلف کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب امسال داشتم، دیدم در برخی از غرفه‌ها غرفه آرایی به گونه‌ای است که مخاطب را به خود جذب می‌کند و از طراحی و رنگ‌های جذابی استفاده شده است. همچنین فروشنده‌ها و راهنمایان در غرفه‌ها با لباس‌های فرم مشخص از مراجعه‌کنندگان متمایز شده‌اند و به خوبی مخاطبان را راهنمایی کرده و کتاب‌ها را به آنها معرفی می‌کنند.

افزایش استقبال مخاطبان از سرای اهل قلم کودک و نوجوان
انصاری در بخش دیگری از سخنانش به سرای اهل قلم کودک و نوجوان اشاره کرد کرد و گفت: سرای اهل قلم کودک و نوجوان، امسال از نظر حضور مخاطبان در نخستین روز برگزاری نشست‌های تخصصی، خوب بود و فکر می‌کنم دلیل آن جایی بود که برای این سالن در نظر گرفته بودند؛ یعنی در ابتدای ورودی سالن‌های کودک و نوجوان. همچنین ازنظر برنامه‌ریزی برای نشست‌ها، خوشبختانه موضوعات خوب و قابل تأملی با نگاه آکادمیک به مباحث نظری ادبیات کودک برای بحث و تبادل نظر در نظر گرفته شده است، انتخاب سخنرانان نیز با برنامه‌ریزی صورت گرفته و سنجیده‌تر شده است و این سبب شده که نشست‌ها قابلیت استفاده بیشتری داشته باشند. البته کماکان مشکلاتی مانند گرمی هوا و کمبود امکانات وجود دارد. بنابراین نیاز است که برای بازدیدکنندگان مخصوصاً در سالن‌های کودک و نوجوان شرایط بهتری فراهم شود.

این نویسنده و منتقد ادبی درباره نحوه عرضه کتاب‌ها در نمایشگاه نیز گفت: به طور کلی نمایشگاه کتاب فضایی برای عرضه شدن کتاب‌هاست و باید اجازه دهیم ناشران کتاب‌های خود را عرضه کنند و انتخاب را به مخاطبان بسپاریم. اگر می‌خواهیم کتاب‌های شاخص و خوب در اختیار مخاطب قرار گیرد و از سوی مردم خوانده شود، باید ذائقه مخاطبان را ارتقا دهیم. بهبود ذائقه مخاطبان هم فقط با افزایش دانش و آگاهی آنها نسبت به کتاب‌ها از طریق معرفی ویژگی‌های کتاب مناسب، معرفی لیست کتاب‌های برگزیده و باکیفیت، برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب، برگزاری نشست‌های مختلف درباره مباحث نظری ادبیات کودک و همزیستی بین نهادهای مدنی و دولتی امکان پذیر می‌شود.

بن‌کارت دانش‌آموزی انگیزه حضور در نمایشگاه را افزایش می‌دهد
انصاری همچنین به طرح بن‌کارت‌های دانش‌آموزی اشاره کرد و گفت: به نظر من نفس ارائه بن‌کارت به مبلغ 50 هزار تومان برای دانش‌آموزان مثبت است و به آنها انگیزه می‌دهد که به نمایشگاه بیایند و کتاب‌ها را ببینند، چون آنها مطمئن هستند که به اندازه 50 هزار تومان می‌توانند کتاب بخرند و این مسئله به آنها اعتماد به نفس می‌دهد که می‌توانند به میل خودشان کتاب مورد نظرشان را انتخاب و خریداری کنند. این مسئله سبب می‌شود که بچه‌ها فرصت انتخاب داشته باشند. باید بگذاریم کودکان و نوجوانان خودشان کتاب موردنظرشان را برگزینند، نباید فرصت انتخاب را از بچه‌ها بگیریم، پدر و مادرها باید فقط آنها را همراهی کرده و به آنها مشورت دهند.

وی یادآوری کرد: دانش‌آموزان در مرحله نخست باید بدانند چه کتابی بخرند بعد از آن برای خرید اقدام کنند. در ابتدا باید لیست کتاب‌های مناسب و برگزیده از سوی نهادهای مدنی مانند انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و شورای کتاب کودک در اختیار بچه‌ها قرار گیرد و ویژگی کتاب خوب و مناسب برای آنها بیان شود و به کودکان فرصت بررسی و ارزیابی کتاب‌ها داده شود تا آنها بعد از تحقیق، کتاب مورد نظرشان را انتخاب کرده سپس با استفاده از بن کارت آن را خریداری کنند.

دبیر انجمن نویسندگان کودک و نوجوان درباره توجه به مبحث مخاطب‌شناسی از سوی ناشران کودک و نوجوان در انتشار کتاب‌ها گفت: ناشران کتاب‌هایی را که می‌خواهند منتشر می‌کنند و این میزان استقبال مخاطبان است که تعیین می‌کند آن ناشر در انتخاب موضوع کتاب برای نشر موفق عمل کرده است یا نه.
 

بن‌کارت دانش‌آموزی انگیزه حضور در نمایشگاه را افزایش می‌دهد/ مردم در نمایشگاه به راهنمای فرهنگی نیاز دارند

فروش بک لینک

استخدام